Eternity-Poseidon, Pigeons

Het werk Eternity-Poseidon, Pigeons is een letterlijke clash tussen twee culturen. We zien een klassiek bronzen beeld, Poseidon, waar vogels op zitten te rusten. Wie iets aandachtiger kijkt ontdekt echter dat dit geen gewone duiven zijn, maar gelakte pekingeenden. Met deze ironische knipoog speelt de kunstenaar met (wederzijdse) vooroordelen en stereotypes van Oost en West.

Xu Zhen baseerde zich voor het kunstwerk op het bronzen beeld van Artemision, een standbeeld uit 460 v. Chr. dat werd teruggevonden in een Romeins scheepswrak op de bodem van de zee, nabij de Kaap van Artemision, voor de Griekse kust. Tot op heden is het onduidelijk of het standbeeld Poseidon, de god van de zee, of Zeus, de god van de hemel, voorstelt.

Eternity-Poseidon, Pigeons maakt deel uit van The Eternity Series, een verzameling beeldhouwwerken waarin Oosterse en Westerse historische kunstvoorwerpen met elkaar worden vermengd.

  • Materiaal: brons, marmer, roestvrij staal
  • Afmetingen: 284 x 220 x 90cm (beeld), 75 x 135 x 90 cm (sokkel)

Kunstenaar: Xu Zhen

°1977

Xu Zhen is een Chinees artiest. Hij wordt beschouwd als één van de meest radicale conceptuele kunstenaars in China. In de late jaren '90 begint Zhen te experimenteren met performance, video en fotografie. Zijn werk tackelt sociale taboes en traditionele morele opvattingen. Xu Zhen legt zich toe op onderzoek naar sociale, maatschappelijke en politieke processen die hij op een theatrale en humoristische manier in zijn werk integreert. Het is een oproep tot hernieuwde waarden in onze hedendaagse samenleving.

In 2009 richtte hij samen met een groep medewerkers 'MadeIn Company' op, een productiebedrijf voor hedendaagse kunst dat inspeelt op het begrip 'Made In China'.
In 2013 lanceerde MadeIn Company 'Xu Zhen' als commercieel merk, bij ons vertegenwoordigd door galerij Waldburger Wouters. Xu Zhen deed recent solotentoonstellingen in Sichuan Fine Arts Institute, Chongqing, China (2016), Witte de With Art Centre, Rotterdam, Nederland (2015) en Long Museum, Shanghai, China (2015) en nam o.a. deel aan de groepstentoonstellingen Turning Point: Contemporary Art in China since 2000, Minsheng Art Museum, Shanghai, China (2016), The Future Is Already Here – It’s Just Not Evenly Distributed, 20th Sydney Biennale, Sydney, Australië (2016) en How To Gather, 6th Moscow Biennial, Moskou, Rusland (2015).

Stratenplan